Soyut modern sanatın öncülerinden biri olan Wassily Kandinsky (Vasili Kandinski), halkın görme, duyma ve duygularını harekete geçiren estetik bir deneyim yaratmak için renk ve biçim arasındaki çağrıştırıcı ilişkiden yararlandı. Tam soyutlamanın derin ifade olanağı sunduğuna ve doğadan kopyalamanın yalnızca bu sürece müdahale ettiğine inanıyordu. Evrensel bir maneviyat duygusu ileten sanat yaratmaktan son derece ilham alan sanatçı, dış dünyayla yalnızca hafif bir şekilde ilişkili olan, ancak sanatçının iç deneyimini ciltlerce ifade eden resimsel bir dil geliştirdi. Görsel dağarcığı, erken dönem temsili tuvallerinden ve onların ilahi sembolizminden coşkulu ve opera kompozisyonlarına, geç dönem geometrik ve biyomorfik düz renk düzlemlerine doğru üç aşamada gelişti. Kandinsky’nin sanatı ve fikirleri, Bauhaus’taki öğrencilerinden II. Dünya Savaşı sonrasındaki soyut ekspresyonistlere kadar birçok sanatçıya ilham kaynağı olmuştur. Sizler için Wassily Kandinsky kimdir ve eserleri nelerdir gibi merak edilen soruların yanıtlarını bu listede bir araya getirdik.
Ayrıca bu içeriğe bakmak isteyebilirsiniz: “Sanat Dünyasının İlham Veren Ressamı: Georgia O’Keeffe Kimdir?”
Wassily Kandinsky hayatı
Wassily Wassilyevich Kandinsky, 1866’da Moskova’da, karışık etnik kökenlere sahip, iyi eğitimli, üst sınıf bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. Babası Moğolistan’a yakın bir yerde doğdu, annesi ise Moskovalıydı. Kandinsky’nin çocukluğunun büyük bir kısmı, Batı Avrupalılar, Akdenizliler ve diğer çeşitli etnik grupların yaşadığı kozmopolit bir şehir olan Odessa’da geçti. Kandinsky küçük yaşlarda seslerin, kelimelerin ve renklerin uyarıcılarına karşı olağanüstü bir hassasiyet sergiledi. Babası onun sanata olan eşsiz yeteneğini teşvik etti ve onu özel çizim derslerinin yanı sıra piyano ve çello derslerine kaydettirdi.
Sanatla erken tanışmasına rağmen Kandinsky 30 yaşına gelene kadar resme yönelmedi. Bunun yerine 1886’da hukuk, etnografya ve ekonomi okumak için Moskova Üniversitesi’ne gitti. Akademik uğraşlarının hukuki odağına rağmen Kandinsky’nin renk sembolizmine ve bunun insan ruhu üzerindeki etkisine olan ilgisi Moskova’da geçirdiği süre boyunca arttı. Özellikle 1889 yılında Rusya’nın kuzeybatısındaki Vologda bölgesine yapılan etnografik araştırma gezisi, Kandinsky’nin kariyeri boyunca yanında taşıdığı halk sanatına olan ilgiyi ateşledi. 1892 yılında diplomasını aldıktan sonra üniversitede ders vererek hukuk öğrenimi kariyerine başladı.
Kandinsky, 1896’da Münih’teki sanat okuluna gitmek için hukuk öğretmenliği kariyerini bıraktı. Münih’teki ilk iki yılında Anton Azbe’nin sanat okulunda okudu ve 1900’de Franz von Stuck’un yanında çalıştı. Azbe’nin okulunda Kandinsky’yi Münih’teki sanatsal avangartla tanıştıran Alexei Jawlensky gibi kişilerle tanıştı. 1901’de Kandinsky, diğer üç genç sanatçıyla birlikte, geleneksel sanat kurumlarının muhafazakar görüşlerine karşı çıkan bir sanatçı derneği olan “Phalanx”ı kurdu.
Phalanx, Kandinsky’nin ders verdiği bir sanat okulunu ve bir sergi grubunu içerecek şekilde genişledi. Phalanx Okulu’ndaki derslerinden birinde, sonraki 15 yıl boyunca arkadaşı olacak öğrencisi Gabriele Munter ile tanıştı ve ilişki kurdu. 1903’ten 1909’a kadar Munter’le birlikte Avrupa ve Kuzey Afrika’yı dolaşan Kandinsky, büyüyen ekspresyonist harekete aşina oldu ve seyahatleri sırasında tanık olduğu çeşitli sanatsal kaynaklara dayanarak kendi tarzını geliştirdi.
1911’de, Kandinsky’nin tablolarından biri Neue Kunstlervereinigung Munchen sergisi tarafından reddedildi. Bunun üzerine Franz Marc ile birlikte rakip bir sergi düzenlediler ve dokuz ekspresyonist sanatçının bir birlikteliği olan Mavi Süvari’yi kurdular
Amaçları ve yaklaşımları sanatçıdan sanatçıya farklılık gösterse de, grup genel olarak modern sanatın teşvik edildiğine, ses ve rengin sembolik çağrışımları yoluyla ruhsal deneyim olanağına inanıyordu. Bunlar, Kandinsky’nin en sevdiği iki konuydu. Grubun takma adı ile Kandinsky’nin 1903 tarihli tablosunun başlığı arasındaki benzerliğe rağmen, sanatçılar aslında Marc’ın atlara olan sevgisi ile Kandinsky’nin binicinin sembolizmine olan ilgisinin birleşiminin bir sonucu olarak “Mavi Süvari” ismine ulaşmışlardır. Bunun en büyük nedenlerinden biri de, her iki sanatçının da mavi renge olan tutkusuydu.
Kısa görev süreleri boyunca grup bir antoloji yayınladı ve üç sergi düzenledi. Ek olarak Kandinsky, sanatçının çizgi, renk ve kompozisyon aracılığıyla iletişim kuran ve bunlardan etkilenen manevi bir varlık olduğu yönündeki teorisini ifade eden soyutlama üzerine ilk teorik incelemesi olan Sanatta Maneviyat Üzerine’yi (1911) yayınladı. Bu dönemde hem soyut hem de figüratif çalışmalar üretti, ancak nesnel olmayan resme olan ilgisini genişletti. Kompozisyon VII (1913), karmaşık desenler ve parlak renkler aracılığıyla manevi, duygusal ve referanssız formun sentezinin erken bir örneğiydi. 1914’te Birinci Dünya Savaşı’nın patlak vermesi Mavi Süvari’nin dağılmasına yol açtı. Ancak kısa görev sürelerine rağmen grup oldukça etkili Alman ekspresyonist tarzını başlattı ve derinden ilham aldı.
Almanya’nın Rusya’ya savaş ilan etmesinden sonra Kandinsky ülkeyi terk etmek zorunda kaldı. Neredeyse iki yıl boyunca Munter ile İsviçre ve İsveç’e gitti, ancak 1916’nın başlarında Moskova’ya döndü ve bu da ilişkilerini fiilen sona erdirdi. Moskova’da Çarlık albayının genç kızı Nina Andreevskaia ile evlendi. Oradayken Vladimir Tatlin ve Kazimir Malevich gibi konstrüktivistlerin ve süprematistlerin sanatına aşina olmakla kalmadı, aynı zamanda Aleksander Rodchenko ile aynı binada yaşadı ve Naum Gabo, Lyubov Popova ve Varvara Stepanova gibi diğer avangart aydınlarla tanıştı.
1917’deki Ekim Devrimi’yle birlikte, Kandinsky’nin özel bir okul ve stüdyo inşa etme planları, komünistlerin özel serveti yeniden dağıtması nedeniyle altüst oldu ve bunun yerine, sanat organizasyonları ve okullar geliştirmek için yeni hükümetle birlikte çalıştı. Fakat, onun sanattaki maneviyat arayışı, genç hükümetin ve benimsediği sanatçıların savunduğu faydacı estetikle örtüşmüyordu.
1921’de mimar Walter Gropius, Kandinsky’yi Weimar Bauhaus’ta öğretmenlik yapması için Almanya’ya davet edince, Kandinsky bu teklifi kabul etti ve eşiyle birlikte Berlin’e taşındı ve 1928’de Alman vatandaşlığı kazandı. Yenilikçi okulun bir üyesi olarak Kandinsky’nin sanat felsefesi, sanatın önemine daha çok yöneldi. 1926’da, “resim bilimi” hakkındaki fikirlerinin ana hatlarını çizdiği ikinci büyük teorik çalışması Point and Line to Plane’i yayınladı. Hem çalışmalarında hem de teorisinde, savaş öncesi tuvallerinin romantik, sezgisel ifadesinden, yapıcı bir şekilde organize edilmiş kompozisyonlara vurgu yapmaya yöneldi.
Naziler 1933’te Bauhaus okulunu kapattığında Kandinsky, Almanya’daki evini de terk etmek zorunda kaldı ve hayatının geri kalanını geçireceği Fransa’ya taşındı
O ve eşi Nina, Paris’in banliyösü Neuilly-sur-Seine’de küçük bir daireye yerleştiler ve 1939’da Fransız vatandaşlığı aldılar. Fransa’dayken tarzı yeniden değişti ve eskisinden daha organik olan biyomorfik formları denedi. Son yılına kadar resim yapmaya devam etmesine rağmen, Kandinsky’nin üretimi savaş sırasında yavaşladı ve kübizm ve sürrealizmin referans niteliğindeki görüntülerinin Paris avangartına hakim olmasıyla sanatı gözden düştü. Estetik ön planda olmasına rağmen Kandinsky tarzını geliştirmeye devam etti ve bu dönemde önceki tema ve tarzlarının çoğunu yeniden ele aldı. Tüm yapıtının unsurlarını geniş ve karmaşık eserler halinde sentezledi. Geç tarzı, 1910’ların başındaki ilk nesnel olmayan Kompozisyonlarının ifade paletini, Bauhaus’tayken araştırdığı daha yapılandırılmış unsurlarla ve Joan Miró ve Jean Arp gibi sürrealistlerin popüler hale getirdiği biyomorfik formlarla birleştirdi.
Naziler, 1937’de “yozlaşmış sanatı” temizlemeleri sırasında onun tuvallerinden 57’sine el koydular, ancak sanatına yönelik faşist yasağa rağmen, Amerikalı zenginler ( özellikle Solomon R. Guggenheim) onun soyut eserlerini hevesle topladı. Çalışmaları, Guggenheim’ın modern, avangart sanata adanmayı planladığı müzenin misyonunu şekillendirmenin anahtarı oldu. Müzenin koleksiyonunda 150’den fazla eseri bulunan Kandinsky, “Guggenheim’ın koruyucu azizi” olarak tanındı. Wassily Kandinsky, Aralık 1944’te Fransa’da hayatını kaybetti.
Wassily Kandinsky eserleri
Wassily Kandinsky resimleri soyut sanatı temsil ediyor. Sanatçının çok fazla resmi olduğu için, oldukça önemli olan bazı resimlerini sizler için anlattık.
Mavi Süvari (1903)
Bu çığır açan çalışma, aldatıcı derecede basit bir görüntü (bir arazide yarışan yalnız bir binici) olsa da, Kandinsky’nin gelişen stilinde belirleyici bir anı temsil ediyordu. Bu tabloda, Claude Monet gibi empresyonistlerin çalışmalarıyla, özellikle güneşle benekli yamaçtaki aydınlık ve karanlık kontrastlarında açıkça görülen açık bir üslup bağlantısı sergiledi. At sırtındaki figürün neredeyse birbirine karışan çeşitli renklerle işlenmiş formunun belirsizliği, onun soyutlamaya olan ilgisinin habercisidir. At ve binici teması daha sonraki eserlerinin çoğunda yeniden ortaya çıktı. Kandinsky’ye göre bu, onun geleneksel estetik değerlere karşı direnişinin yanı sıra, sanat yoluyla daha saf ve daha manevi bir yaşam olanaklarına da işaret ediyordu.
Kompozisyon IV (1911)
Kompozisyon IV’ün parlak renk şeritleri ve net siyah çizgileri arasında gizlenen Kandinsky, mızraklı birkaç Kazak’ın yanı sıra tekneler, uzanmış figürler ve bir tepenin üzerinde bir kaleyi tasvir etti. Bu döneme ait birçok resimde olduğu gibi o da sonsuz barışa yol açacak kıyamet savaşını temsil ediyordu. Savaş fikri Kazaklar tarafından aktarılırken, sağ taraftaki akıcı formların ve uzanmış figürlerin sakinliği, barışı ve ardından gelen kurtuluşu ima ediyor. Kandinsky, Sanatta Maneviyat Üzerine adlı metninde anlatıldığı gibi, nesnel olmayan bir resim tarzı geliştirmesini kolaylaştırmak için nesneleri piktografik sembollere indirgedi.
Kompozisyon X (1939)
Sürrealizmin akıcı biyomorfik formlarından etkilenen Kandinsky, daha sonra organik şekilleri resimsel sözlüğüne yeniden dahil etti. Fransa’da yapılan bu anıtsal tablo, ön plandaki parlak renkli dalgalı formların görsel etkisini artırmak için siyah bir arka plandan yararlanıyor. Kandinsky rengi yalnızca idareli kullandığından, siyah alanın varlığı önemlidir; yaşamın sonundaki karanlığın yanı sıra kozmosu da çağrıştırıyor. Dalgalı renk düzlemleri mikroskobik organizmaları akla getirirken, aynı zamanda Kandinsky’nin yaşamının sonuna doğru yaşadığı içsel ve ruhsal duyguları da ifade ediyor. Sert kenarlar ve siyah arka planla tezat oluşturan formların canlandırıcı organizasyonu, yaşam döngüsünün yükselişi ve düşüşünün yanı sıra evrende mevcut olan uyumu ve gerilimi de gösteriyor. Yaşam boyu süren Kompozisyonlar serisinin sonuncusu olan bu çalışma, Kandinsky’nin temsili olmayan resim aracılığıyla biçim ve ifadenin saflığına ilişkin araştırmasının doruk noktasıdır.