En baştan söyleyelim ki gücenmece darılmaca olmasın: Değeri bilinmemiş değersiz filmleri arayanlar başka kapıya. Leş senaryolu, kişiyi ilk kez film izliyormuş yerine koyan ucuz mimetiklerin yanında, Türk sinemasının arkasından dolanan, sağ eliyle sol kulağını tutmaktan gocunmadan sapasağlam filmler çeken aşağıdaki gözbebeklerine gözümüz gibi bakalım temennisiyle…
1. Çok katmanlı: Tepenin Ardı / Emin Alper
Anlatmayarak takdir toplayan, göstererek şaha kalkan bir filmdir bu, Tepenin Ardı, tepenin ardından gören bir film.
2. Süpersimetrik: Ben O Değilim / Tayfun Pirselimoğlu
Bir möbius şeridinde “Je est un autre” diye bağıran bir adam hayal edin, hayatın anlamını bulabilme ihtimalini kafanızda bir tartın. Her şey sonsuza gidiyor bu filmde, her şey 2’ye gidiyor…
3. Sonbahar Ağıtı: Sonbahar / Özcan Alper
Filmin ilan edilen ilk ismi Sonbahar Ağıtı; üstüne söz söylemek artık ayıp olur.
4. Acıklı şamata: Tabutta Rövaşata / Derviş Zaim
Yalnız mısınız lan! İhtiyaçlı mısınız? Kimsesizlikten aklınızı oynatıp altınıza mı kaçırırsınız? Ama arkadaşlar iyidir ulan!
5. Siyah mı beyaz mı? A Ay / Reha Erdem
William Blake, Edip Cavsever, Sevim Burak… Bu isimler Reha Erdem’in bu siyah filminde bulunur, beyaz aranır, aranır, aranır.. Münir Özkul bulunur.
6. Sinemaya aşık olmak için: Vesikalı Yarim / Lütfi Akad
Biri şöyle demişti: “Türk sinemasına aşkımın vesikasıdır.”
7. Son durak Stockholm: Otobüs / Tunç Okan
Almanya diye Stockholm’e gittiler ve… bir şey değişmedi.
8. Sadri Alışık’ın askerleriyiz: Yengeç Sepeti / Yavuz Özkan
Güzide sinemamızın en kasıntı aktörleri bir araya gelince korkudan ölüyorsun ama hepsine babalık yapsın diye Sadri Alışık’ı koyunca, üç nesilden Buddenbrook’lar aynı evde toplanabiliyor. Enfes bir filmdir.
9. Sempatik sorgu odası: 9 / Ümit Ünal
Sevgili Ümit Ünal, filmlerini izleyince Teyzem’i nasıl yazdın diye şaşkınlıklarda yönümü kaybederken bu filmi araya öyle bir sıkıştırdın ki, sorgu odan bile sempatik geldi. O tokatlardan arkadaşlarım da istiyor, haberin olsun.
10. Işık gibi: Gölge Oyunu / Yavuz Turgul
Bir motorun üzerinde arkadaşlıktan dostluğa yolculuk. Farlar daima yanık, ışıl ışıl, içten, burjuva neyse karşıtı.
11. Bambaşkalar: Dönersen Islık çal / Orhan Oğuz
Bir alıntıyla lezzet katalım: “Bu barda yıllardır envai çeşit insan tanıdım, çoğu senden daha kadın benden daha cüceydi…”
12. Paralı, kara bir film: Kaç Para Kaç / Reha Erdem
Yine Reha Erdem, yine siyah. Bu sefer renkli bir kara film, Türk sineması için ilk örneklerden.
13. Uzay Heparı arz-ı endamlı: Gece, Melek ve Bizim Çocuklar / Atıf Yılmaz
Dönersen ıslık çal’ın akrabası bu bataklık filminde bir adet sevgili Uzay Heparı arz-ı endam eder.
14. Ürpertici: Teyzem / Halit Refiğ
Kusursuz bir senaryoya sahip bu filmi Ümit Ünal yazmış ve bestelemiş; bol ensestli, ürpertici ve Müjde Ar’lı…
15 – Devlet ezmezse yaprak düşmez ki: Filler ve Çimen / Derviş Zaim
Ah bu devlet yok mu devlet, ezmese de öpüyor, hep kanatarak seviyor.
16. Şiir gibi komik: Fasulye / Bora Tekay
Günümüz espri anlayışı bu filmden sorulur; inanmayanlara küçük bir örnekle açıklayalım:
– Ben sütsüz istiyorum
– Benimki sütlü olsun lütfen, ama ikisi de şekersiz
– Hmm, umarım karıştırmam
– Karıştırmanıza gerek yok, zaten ikisi de şekersiz
17. Değişen Türkiye’nin ilk adımları: Pazar- Bir ticaret Masalı / Ben Hopkins
Bu filme Türk filmi demek biraz zor elbette ancak Antalya’dan Altın Portakal’ı kaptığını hatırlatalım. Gerçekçi ve haliyle komik bu film, günümüz Türkiye’sinin de başlangıcı niteliğinde.