20. yüzyılda ortaya çıkan ve günümüzde oldukça popüler olan ofansif mizah, her insanın çok merak ettiği bir mizah türü haline geldi. Günümüzde artık sosyal medya kullanıcılarından komedyenlere kadar pek çok insan bu mizah türünü kullanarak şakalar yapıyor. Hal böyle olunca, hassas konuları ele alan bu mizah türü kamuoyunda sıklıkla tartışılıyor. Sizler için ofansif mizah nedir ve örnekleri nelerdir detaylı bir şekilde anlattık.
Ayrıca bu içeriğe bakmak isteyebilirsiniz: “Mizah Anlayışınızı Altüst Edecek En İyi 11 Kara Komedi Filmi”
Ofansif mizah nedir?
Bu mizah türü, herkes tarafından kabul edilen sosyal kabullerin sınırlarında yer alan, toplumsal eşitsizlikleri yıkmayı hedefleyen ya da onları tekrardan üreten bir mizah türüdür. Bu mizah türü, 20. yüzyılda ortaya çıkmıştır ve o zamandan bu yana stand-up gösterilerinde sık sık kullanılmaktadır. 60’lı yıllarda Lenny Bruce ve 80’lerde Bill Hicks gibi isimler bu mizah türünü uygulamıştır. Günümüzde ise Frankie Boyle, Ricky Gervais ve Louis C. K. gibi komedyenler ofansif mizahı kullanmaya devam etmektedir.
Ayrıca bu içeriğe bakmak isteyebilirsiniz: “Geyiğin ve İroninin Dibine Vurmak İsteyenler İçin 18 Mizah Kitabı”
Ofansif mizah örnekleri
Ofansif yani saldırgan mizah, birçok insanın düşündüğünün aksine sadece dogmalara, dayatılana, iktidara veya siyasete karşı yapılmaz. Saldırgan mizah yapan kişi konuyu kendisi belirler. Bu ırkçılık, din, cinsiyet, cinsel yönelim, trajedi veya felaket olabilir. Yani saldırgan mizah, hassas olunması ve duyar gösterilmesi istenen her konuda yapılabilir.
Elbette bu mizah türünü komik veya itici yapan şey, kişinin hassas olduğu konulara ve espri anlayışına bağlıdır. Bu nedenle iyi bir amaçla yapılmış olan saldırgan mizah şakası bile pek çok insanın hoşuna gitmeyebilir. Hal böyle olunca, bu mizah türü geçmişten günümüze sürekli tartışılmaktadır.
Bu konuyla ilgili yapılan bazı araştırmalar
Bazı insanlar, cinsiyetçi veya ırkçı şakalar gibi saldırgan mizahın engelleri yıkmaya ve önyargılara meydan okumaya yardımcı olabileceğine inanıyor. Diğerleri ise bunu korkunç buluyor. Bu konu oldukça hassastır ve genellikle ifade özgürlüğü, ahlak ve politik doğruluk hakkında tartışmalara yol açar. Ancak akademik araştırmalar, saldırgan mizahın sonuçları hakkında bize ne söyleyebilir?
Bazı araştırmacılar, saldırgan şakaların daha geniş bir anlamı olmadığını, önemsiz olduklarını veya sadece şakadan ibaret olduğunu savunuyorlar. Bu görüş, saldırgan mizah eleştirisini genel olarak, sansürü teşvik eden ve özgürlüğü ve ifade özgürlüğünü tehdit eden bir hareket olarak görülen siyasi doğruluğun bir parçası olarak görüyor.
Ancak aksini iddia eden bir bireyi ya da toplumsal grubu yeren, küçük düşüren ya da kötüleyen mizah üzerine psikolojik araştırmalar da mevcuttur. Bu çalışma, bu tür şakaların “mevcut önyargıyı serbest bırakma” işlevi olduğunu gösteriyor. Hatta bir araştırma, cinsiyetçi mizaha maruz kalmanın erkeklerin tecavüzün ciddiyeti hakkındaki algılarını azaltabileceğini bile buldu. Yani cinsiyetçi mizaha maruz kalan bir erkek, tecavüze uğramış bir kadına sanki bu onun suçuymuş gibi yaklaşmak yerine, daha anlayışlı ve destekçi olabilir.
Başka bir çalışma, kadınların cinsiyetçi mizahı izledikten sonra kendilerini nesne olarak görme ve bedenleri hakkında daha fazla endişelenme olasılıklarının daha yüksek olduğunu buldu. Bu araştırma, şakaların dünyayı anında değiştirmese de, insanları kişilerarası düzeyde etkileyebileceğini öne sürüyor.