Lev Kuleshov’un ilk defa kullandığı “montaj” kelimesine istinaden, sinemanın üçüncü gözünün bir nebze olsun açılması deneyi de denebiliriz bu deneye. Kuleshov için montaj pozların birbirine yapıştırılmasından çok daha önemli hatta daha detay barındıran bir sanatsal bir düşünce tarzıdır. Böyle düşünen Lev Kuleshov bu düşüncelerin neticesinde çok farklı bir deneye imza atmıştır.
Lev Kuleshov Sovyet Sineması’nda önemli bir yer tutan “Kurgu Teorisi’nin” kurucusu olarak kabul edilir…
Lev Kuleshov’un kurgu konusuna bu kadar eğilmesiyle birlikte kendisi bu düşünceleri anlatmaya da ihtiyaç duymuştur.
Kurgu hakkındaki düşüncelerini ve sanat görüşlerini anlatmak için 1918’de bir kısa film çekmeye karar verir…
Bu sebeple çektiği kısa filmde Çarlık döneminin ünlü sinema oyuncusu İvan Mozjuhin’i oynatır…
Kısa filmde İvan Mozjuhin’inin bir noktaya bakarken çekilmiş bir görüntüsü kullanılır…
Bu tekniği sıra dışı bir deney yapan şey de tam olarak bu. Çünkü sadece tek bir görüntü ile izleyenlere bir sürü şey düşündürür.
Sonrasında ise bu görüntünün arasına çeşitli kompozisyonlar yerleştirilir…
Bu kısa filmde mesela aralara bir tas çorba, genç ve güzel bir kız ve bir çocuk tabutu görüntülerinin yerleştirildiğini görürüz.
Bu teknik sayesinde seyirciler Mozjuhin’in yüzünü her gördüklerinde ifadesinin değiştiğini düşünürler…
Yemek tasına bakarken aç bir adam , kıza bakarken isterik ve arzulu, tabuta bakarken ise üzgün göründüğünü düşünürler. Oysa sadece tek bir görüntü kullanılmıştır. Kurgu sayesinde biz onu duygusal bir değişime uğramış olarak düşünürüz.
Bu deneyin amacı sinemada kurgunun ne denli önemli bir yer tuttuğunu göstermektir…
Yani bu kısa filmden de anladığımız üzere seyirciler görüntülere verdikleri duygusal tepkimeleri sahnedeki aktörlere de aktarmaktadır.
Dahası bu teknik ile çekilmiş bir sürü film vardır…
“Ben niye bilmiyorum?” diye sormayın hiç. Bu sizin suçunuz değil, sadece izlerken bunu farkedemeyecek kadar duygusal oluyorsunuz.
Deneyle alakalı ilk örnek Üstad Alfred Hitchcock’tan gelmiştir…
https://www.youtube.com/watch?v=TNVf1N34-io
The Godfather gibi kült filmlerde de bu teknik önemli bir yer tutmuştur…
Herkes Baba filminin son sahnesini hatırlar. Efsane bir sahnedir. Ama pek kimse bu teknik ile çekildiğini bilmez.