Sadi Çalık’tan İlhan Koman’a, Ayşe Erkmen’den Zerrin Bölükbaşı’na Türkiye’de heykel sanatının gelişmesine katkıda bulunan sayısız isim var. Kendinden sonraki nesillere de ilham veren bu sanatçılar, Türkiye’nin aydınlık yüzü. Ustaca detaylandırdıkları sanat eserleriyle, Türkiye’nin çehresini değiştiren o heykeltraşlardan biriyle tanıştıracağız bugün sizleri; Bihrat Mavitan. Pek çok sergi açan ve ödül alan Mavitan, yalnızca heykel sanatına değil, sanatın birçok alanına katkıda bulunuyor. Gelin, bu usta sanatçıyı daha yakından tanıyalım.
Bihrat Mavitan, 1948 yılında İzmir’de doğdu. Sanatın içerisinde büyüyen Mavitan’ın çocukluğu Karşıyaka’da geçti
Girit kökenli olan Bihrat Mavitan’ın ailesi sanatı konusunda ona oldukça destek oldu. 1959 yılından bu yana resim yapan sanatçı 1969’dan bu yana da heykel yapıyor.
Öğrenimini ise İstanbul’da tamamlandı. 1968 yılında bugün Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi olarak bilinen İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’ne girdi ve Sadi Çalık Atölyesi’nde eğitim gördü
1973 yılında Yüksek Heykeltraş unvanını aldı. Daha sonra akademiye bağlı olan UESYO’da, ardından da Temel Sanat ve Bilimler Bölümü’nde asistanlık yaptı
1984 yılına gelindiğinde ise, asistanlık görevinden ayrıldı. Bunun nedeni yönetimin Mavitan’dan sakalını kesmesini istemesiydi
Bu, o dönem tüm öğretim üyelerinin uyması gereken bir kuraldı. Nitekim, Bihrat Mavitan kişiliğinden ödün vermedi ve bunu reddederek istifa etti. Ardından serbest çalışmaya başladı.
Bu dönemden sonra sayısız sergi açtı, sanata bakış açısıyla ise kendisinden sonra gelen nesillere ilham oldu
Sanatçının, Türkiye’nin çeşitli illerinde kamusal alanda sergilenen heykelleri de bulunuyor;
Bihrat Mavitan, heykeltraşı; her şeyden az da olsa bilgi sahibi olması gereken biri olarak tanımlıyor. Ona göre heykel ise; bilgi veren, öğretici ve tanımlayıcı bir araç
Öte yandan tarzın önemine de vurgu yaparak bunu, sanatçının kendisine armağanı olarak nitelendiriyor
Bihrat Mavitan, bir röportajında; “Sanatçı tarzını nasıl yaratır?” sorusuna ise şu cevabı vermiş:
“Benim peşinden koştuğum en önemli değer; tarz, üslup ya da imzadır. Benim eserimi gören birisi: “Bu Bihrat Mavitan’ın eseri” diyebilir. Tarzın önemine çok inanıyorum. Heykeltraşın çalışmak zorunda olduğu maketler vardır. Boyu üç santim olan eserlerden yüzlerce yaptıysanız, çıkan sonuç sizi şaşırtmaz. Çünkü bütün eserlerinizin üzerinde çalışmış, hepsinden birer kez demlenmişsinizdir. Bu çalışma biçimi, sanatçının tarz yaratmasını sağlar. Bu da sanatçının kendisine verdiği ödüldür.”
Bugüne kadar birçok sergi açan ve ödül alan Mavitan, resimlerinde ve heykellerinde, fantastik kalıplara uygulanmış figürleri, dekoratif ağırlıklı bir anlayış çerçevesinde ele alıyor
Bihrat Mavitan’ın kişisel sergilerinden bazıları şöyle;
2007 – “Contemporary İstanbul”, Kızıltoprak Sanat Galerisi, Lütfi Kırdar Kong.ve Ser.Sarayı, İstanbul
2006 – Siyah Beyaz Sanat Galerisi, İstanbul
2006 – Kızıltoprak Sanat Galerisi, İstanbul
2006 – Galeri Alaçatı, Çeşme
2006 – Ankart 2006, Nurol Sanat Galerisi, Ankara
2005 – Jazz Now Sanat Galerisi,Bodrum
2005 – Türk – Amerikan Derneği,İzmir
2005 – Harmony Sanat Galerisi,İstanbul
2002 – Nurol Sanat Galerisi, Ankara
Bihrat Mavitan’ın tüm sergilerine ise buradan ulaşabilirsiniz.
Bonus: Tan ve Tane isimli iki çocuk sahibi olan Bihrat Mavitan’ın oğlu Tan Mavitan da kendisi gibi bir sanatçı. Babasının izinden giden Tan Mavitan’ın çalışmalarına ise buradan göz atabilirsiniz
Kaynak: 1