Sinema dünyasında işlediği konular ve belirli tarzıyla dikkat çeken İran’lı Auteur yönetmen Asghar Farhadi… Altın Küre ve Oscar’ı elinde bulunduran yönetmen Asghar Farhadi’nin her filmi kendi imzasını taşıyor. İran sinemasının gelişmesinde azımsanmayacak bir role sahip olan usta yönetmen Farhadi’nin sinema dilini ve konuları işleyişini çok daha yakından göreceğiniz bir liste hazırladık, keyifli okumalar…
Tozda Dans – Raghs dar ghobar (2003) IMDb: 7,0
Asya-Pasifik Film Festivali’nden üç ödül toplayan film, Farhadi’nin yönetmenliğini yaptığı ilk filmidir. İnsani hikayeleri aile ve etik konularla birleştirip sunan yönetmen, yine hangi tarafı seçeceğimize karar veremeyeceğimiz olaylarla bir arada bırakıyor bizi. Filmin konusu; karısıyla ayrılmak durumunda kalan bir adamın borçları için çalışması ve işleri tutturamayınca da çölde zehirleri için yılan yakalayan yaşlı bir adamlar dostluklarını içeriyor. Aile ilişkilerinden göçmenliğe, toplumsal baskı ve para sorununu konu ediyor.
Güzel Şehir – Shah-re ziba (2004) IMDb: 7,8
Duygu yoğunluğunu izleyiciye oldukça iyi bir şekilde geçiren film; aşk, ölüm ve arkadaşlık üçlemesinde “fedakarlık” kavramına odaklanıyor. Farhadi’nin sinema dilinden alışkın olduğumuz ahlak ögeleri de filmde derinlemesine mevcut. Shah-re ziba; 16 yaşında sevdiği kızı öldüren Akbar’ın ıslah evinden sonra idamını bekleme sürecini anlatıyor.
Çarşamba Ateşi – Chaharshanbe-soori (2006) IMDb: 7,8
Chaharshanbe-soori, Tahran’da orta sınıf bir ailenin evinde hizmetçilik yapan bir kadının hikayesi konu ediliyor. Yine karşımıza çıkacak olan aile ilişkileri, sınıflar arası çatışmalar çok boyutlu bir şekilde aktarılıyor. Film, 2006’da Uluslararası Chicago Film Festivali’nde en iyi film ödülünün de sahibi olmuştur.
Geçmiş – Le passe (2013) IMDb: 7,8
“İki insanın birbirini sevmesi ve birlikte olmak istemesi her şeyin üstünde midir yoksa geride bırakılan ve bu yüzden intihar eden kadının aşkı mı daha yüce görülmelidir?” Filmin izleyicisine yöneltilen en vurucu sorudur… Bir aile trajedisini gözler önüne seren Asghar Farhadi, bu kez açığa çıkan gerçeklerin sonundaki namus ve dürüstlük meselelerine değil de, bir insanın intiharına sebep olmak üzerinden işliyor.
Filmde ağırlıklı olarak Fransızca dili kulanılıyor. Auteur bir yönetmen olan Farhadi, insana dair temel sıkıntılarını bu filmde de izleyiciye yansıtıyor. “Kadın” karakterlerin çok önemli olduğu Farhadi filmlerinde, toplumun dayatmış olduğu mecburiyetlerden bir nebze de olsa sıyrılabilmiş bir kadın çıkıyor karşımıza bu filmde.
Satıcı – Forushande (2016) IMDb: 7,8
Farhadi bu filminde de kadın erkek ilişkileri üzerine çözümlemeler yapıyor. Karakterlerinin bazı sırlarla yüzleşme sürecini yine ahlaki yönden ele alıyor.
Satıcı; kazı çalışmaları sebebiyle oturdukları evin zarar görmesinin ardından kendisine kalacak yeni yer arayan Rana ve Emad çiftinin içine düştüğü çıkmazları, dini ve toplumsal ahlak ile bireysel dürtülerin çatışması üzerinden işler. Tiyatro oyuncusu bir çift olan Rana ve Emad, olayları başka şekillerde yansıtırlar. Onlardan gizlenen detaylar ve başlarına gelecek olan beklenmedik olaylar ile film kendi akışına başarılı bir şekilde çekiyor izleyiciyi…
Bir Ayrılık – Jodaeiye Nader az Simin (2011) IMDb: 8,3
Türkçeye “Bir Ayrılık” olarak çevrilen Jodaeiye Nader az Simin, hayranlık uyandıran oyunculukları ve derin diyaloglarıyla bol ödüllü bir yapım olarak adını yazdırmıştır. “İnsan olmak” teması altında bir ayrılıktan çok daha fazlasını izleyiciye sunuyor. Karı-koca ayrılığından ilerleyen konu, ülkeden ve doğrudan ayrılma olarak katmanlı bir ilerleyiş gösteriyor. İnsanın doğasına eğilen Farhadi, doğru söylemenin koşulları ve sonuçlarıyla insanı birçok soruya yöneltiyor. Doğrunun mutlaklığı ve adalet kavramının sıkça işlendiği filmde, “erdem” en temel öge olarak karşımıza çıkıyor.
Elly Hakkında – Darbareye Elly (2009) IMDb: 8,0
3 günlük kısa bir tatile çıkan ve birbirlerinin yakın arkadaşı olan birkaç çift, kalacakları evin sahibinin erken dönmesi üzerine kendilerine başka bir yer bulmak durumunda kalır. Kalınacak yeni yer deniz kenarındadır. Adeta saklanan sırların –yaşanılan koşullar içerisinde- derinliğini ifşa eden deniz, bu sırların içerisinde boğulan karakterlere ancak ölümün çevrelediği bir özgürlük vadetmektedir…
Tek mekanlı bir film olarak tanıtabileceğimiz Elly Hakkında, oldukça coşkulu bir açılış yapıyor. Sancılı bir yüzleşmenin ve karakterlerin arasındaki çatışmaların konu edildiği filmde, bulunamayan ceset; itiraflar, sırlar ve ters giden olaylar sarmalında seyirciyi himayesi altına almayı başarıyor.
Herkes Biliyor – Todos lo saben (2019) IMDb: 7,0
İranlı yönetmen Asghar Farhadi’nin İber Yarımadası’nda çektiği film, çocukları ve eşiyle birlikte Buenos Aires’te yaşayan Laura adında bir kadının hikayesini konu ediyor. Kız kardeşinin düğünü için heyecanlı olan Laura ve ailesi yola çıkıp İspanya’ya gelir. Düğün gününde beklenmedik olaylarla karşılaşan ailenin hayatı bir anda tepetaklak olur. Laura’nın kızı kaçırılmıştır ve kimin yaptığı bilinmemektedir. Aile fertleri ve köy halkı arasında gerginlikler yaşanmaya başlar. Ve tabi ki geçmişte kalmış olan sırlar bir bir su yüzüne çıkar… Farhadi filmlerinden alışkın olduğumuz gibi Herkes Biliyor’da da aile bağları ve ahlak konuları üzerine derinlemesine düşülüyor…