1970’li yıllarda Türkiye’den Almanya’ya büyük bir işçi göçü oldu. Pek çok kişi ailelerini, çocuklarını bırakıp Almanya’ya çalışmaya gitti. Milyonlarca Türk göçmen, savaştan sonra işgücünü tazeleme ihtiyacı duyan siyasetçilerin çağrılarına yanıt verdi. 1970’lerin Batı Almanya şehirlerinde Türkler nerdeyse her yerdeydi. Alman fotoğraf sanatçısı Candida Höfer ise “Türken in Deutschland” isimli fotoğraf serisinde 72-79 yılları arasında Almanya’da yaşayan Türkleri fotoğrafladı. Sanatçının bu serisi büyük ilgi gördü ve hala beğeni toplamaya devam ediyor. Bu serinin detaylarına birlikte bakalım.
4 Şubat 1944 doğan ve şu an 76 yaşında olan Candida Höfer, Almanya’nın en ünlü fotoğraf sanatçılarından biri. Kölner Werkschulen’de (Köln Güzel ve Uygulamalı Sanatlar Akademisi) okuyan Höfer mezuniyetinin ardından ise gazetelerde çalışmaya başladı
Höfer başlangıçta portre fotoğrafçılığı yapıyordu. Daha sonra ise siyah-beyaz fotoğrafçılığa yöneldi. Ünlü Alman fotoğraf sanatçıları Bernd ve Hilla Becher’in öğrencisiydi
Candida Höfer, siyah beyaz fotoğrafçılıktaki ilk dönemlerinde genellikle oyun salonlarında ve barlarda yer alan langırt makinelerini fotoğraflıyordu. Bazen oyuncularla bir kompozisyon oluşturuyor bazen de yalnızca langırt makinelerini çekiyordu
Höfer daha sonra 1972 yılında çok ses getirecek bir seri üzerinde çalışmaya başladı. Türk göçmen ailelerini Almanya’daki evlerinde fotoğrafladı. Bu seriye ise ‘Türken in Deutschland’ (Almanya’daki Türkler) adını verdi
1979 yılına dek bu seri üzerinde çalışan Höfer, çalışmalarında genellikle iç mekandaki insanları fotoğrafladı. 1979 yılından sonra ise ofisler, bankalar ve bekleme odaları gibi kamu binalarının iç mekanlarının renkli fotoğraflarını çekmeye başladı
Höfer’in bu serisi o dönem Türklerin yaşadıklarına ışık tutuyor. Sanatçı, Deutschland Türken’de Türk göçmenlerin savaş sonrası Almanya’daki kültürel çatışmasını yansıtıyor
“Türken in Deutschland” serisi pek çok yerde sergilendi. 1970’lerin ortalarından itibaren Höfer, memleketi Köln’de ve yakındaki Düsseldorf’un gelişen sanat sahnesinde galerilerde siyah beyaz baskılar ve renkli slayt gösterileriyle bu seriyi sanatseverlerle buluşturdu
1977 ve 1980’de ise Höfer, Diaserien adlı az bilinen eserler yayınladı. Bu eserlerde Türklerin tarihi, kültürü ve Almanya’daki mevcut durumu hakkında bilgilendirici metinler yer alıyordu
Diaserien isimli çalışmadaki görüntüler daha önce Höfer sergisinde sanat mekanlarına asılan veya yansıtılanlarla benzerdi. Ancak bunlar okullarda ve toplum merkezlerindeki kişileri hedefliyordu. Çünkü Alman nüfusu, Türkler hakkında bariz bir bilgi sıkıntısı çekiyordu
Höfer’in, siyasallaşmış konuları açık bir şekilde tasvir eden Türk göçmen görüntüleri, Batı Almanya’da “Öznel Fotoğraf” ın dışavurumcu ve teknik olarak deneysel tarzının egemen olduğu bir dönemde anormaldi
Höfer’in bu serisi sınıflandırmaya meydan okuyordu. Fotoğraflardaki imgeler, kötü yaşam koşullarına ya da kültürel ögeleri göz önüne sermiyor aksine dramatik duygu ifadeleri içeriyordu
1. Fotoğraflarda ailelerin ve insanların samimiyeti vurgulanıyordu. İşte Candida Höfler’in fotoğraflarından bazıları;
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
Kaynak: 1 2