Müjde Ar ülkemizin en sıkı yönetildiği dönemde hem Türkan Şoray kanunlarını hem de oynadığı roller vasıtasıyla Türkiyeli kadınları değiştirir dönüştürür, kadının kendini fark etmesini sağlar. Çoğu kişiye göre Türk sinemasının Monica Belluccisidir ama daha çılgın bir mizaca sahiptir ve birçok aktrisle kıyaslandığında mütevazı bir hayat sürdürür.
Bu ülkenin genç kadınları olarak bu kadar seksli konuşabiliyorsak ve sadece konuşmakla da kalmıyorsak buradan Müjde Ar’a bir selam çakmayı borç biliriz.
Aman Tanrım yatak arkadaşımızı seçebiliyormuşuz!
Müjde Ar aldığı roller için “Toplumun ahlakını çok bozmuşum baksana filmlerimde sürekli öpüşüp sarılıyorum “ diyerek kendini tiye alsa da yaptığı işlerle sinemada kadın kimliği özgürleştirdi. Yatakta edilgen, seçme hakkı olmayan, sevişmenin kadına arz edilebilir değil kadın tarafından da talep edilebilir olduğunu öğrendik kendisinden. Müjde Ar, oynadığı her rolle Türkiyeli kadınların cinsel kimliğini sorgulamasına ve özgüvenini kazanmasına büyük katkı sağladı… Her ne kadar bu sorgulama günümüzde de devam etse de.
Deli deliyi görünce sopasını saklarmış
Müjde Ar’ın, toplumun anormalliğin normallik olduğu konusunda aydınlanmasını sağlayan pek sevgili Aysel Gürel’in kızı olduğu hepimizin malumu. Türkiye’nin en ünlü söz yazarı Aysel Hanım, Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Tarihi mezunu bir Türkolog, baba Vedat Bey ise gazeteci. Müjde Ar 1,5 yaşındayken ve de Mehtap Ar henüz anne karnındayken eşinin kendisini sistemli bir biçimde aldattığını öğrendikten sonra Aysel Gürel boşuyor adamı ve kızlarını tek başına yetiştiriyor. Kızlarını “orospu ve hırsız olmayın” diye tembih ederek büyütürken dansöz olmak isteyen ve bu uğurda ölümden dönen kızı Müjde’ye de istediği kostümü dikmekten geri de durmayan bir annedir unutulmaz söz yazarı.
Dayak Aysel’den çıkmadır ama farklı bir şekilde
Aysel Gürel çocuklarının eğitimi için de şahsına özgü yöntemler geliştirmiş. İki kız kardeş de verdikleri röportajlarda çocukken yedikleri dayaklardan bolca bahsediyor. Anne dayağının pratikteki işlevselliği teoride farklılaşıyor. Her bir çocuk kardeşinin yaptığı yaramazlık sebebiyle dayak yiyor; amaç, vicdan azabı çekmeleri suretiyle yaramazlık yapmalarını engellemek. Ayrıca her gün okumak zorunda oldukları kitaplar için belirtilen sayfa sayısını tamamlamaları için Aysel Hanım kızlarını su borusuna bağlıyor.
Öyle anneye böyle evlat
Orijinal adı Kamile Suat Ebrem olan Müjde Ar ilk defa 8 yaşında Oraloğlu Tiyatrosu’nda sahneye çıkıyor. 1970’lerde 8 yaşında tiyatro ve fotoroman oyunculuğu, fotomodellik ve mankenlik yaparak kariyerine devam ediyor. Aysel Gürel ile turne turne gezmesi ve anne zoruyla her gün en az bir taklit yapması, bu kariyerin şekillenmesindeki en büyük etmenler arasında olsa gerek.
Üç bölüm boyunca öpüşen orijinal Bihter
Müjde Ar ülkemizin ilk Bihteridir ve bu dizide aldığı rolün ardından sinemaya geçer. Döneminde büyük beğeniyle izlenen ve ülkemize bir star kazandıran dizi hakkında 30 sene sonra RTÜK Bihter ve Behlül’ün sevişme sahnesinin ’çok ateşli’ olduğunu öne sürerek rapor hazırlatır ve öpüşme sahnelerinin çıkartılmasını sağlar. Böylece orijinalinde 6 bölüm olan dizi 3 bölüme düşürür. Yani RTÜK’e göre Müjde Ar 3 bölüm boyunca öpüşmüştür. Bu olayda ülkemizin 30 senede ne kadar ilerlediğinin en büyük göstergelerinden biri olarak tarihteki haklı yerini alır.
Yastık davası
Bundan birkaç sene önce sevişme sahnesinde Kıvanç’la aramıza yastık koyuyoruz’ diyen Beren Saat ile ilgili aşağıdaki demeci verirken oyunculuk konusunda herkese bir şeyler anlatır: “Yastığı nerelerine koymuşlar kamuoyu bununla ilgili açıklama bekliyor. Böyle şey olur mu ya. Gerçek oyuncu bunu ancak espri olsun diye söyler. Çünkü oyunculuğu gerçekten bilenler sevişme sahnelerinin tekniklerini de bilir. Dünya oyunculuk tarihinde böyle bir yastık olayı yok. İki oyuncunun birbirine güvenmesi yeter. Ayakta sevişirken o yastığı arada nasıl tutacaklar. Ya yastık kayarsa o zaman ne olacak? Yastık acaba kuş tüyü mü? Şimdi silikon yastıklar çıktı bir de onu denesinler! Biz aramıza şilte (büyük yer minderi) koyardık. Tabii şaka yapıyorum. Ben Beren’i çok severim. Herhalde o da çok üstüne geldikleri için böyle bir cevap verdi.”
60 kere tecavüze uğradı
Müjde Ar kariyeri boyunca rol aldığı 80 filmin 60’ında tecavüze uğradı.
Tüm büyük yönetmenlerin “yatağından” geçti
Aşağıdaki isimler IMDB Türk yönetmenler listesi değil; Müjde Ar’ın sanat hayatı boyunca birlikte çalıştığı bazı yönetmenlerin listesi. Yatak da tabii setteki yatak…
Atıf Yılmaz, Zeki Ökten, Halit Refiğ, Osman F. Seden, Nejat Saydam, Kartal Tibet, Ertem Eğilmez, Şerif Gören, Sinan Çetin, Ömer Kavur, Başar Sabuncu, Mustafa Altıoklar, Serdar Akar…
Siyaseti de bir garip bu kadının
Türkiye’nin en ünlü ressamlarından Kenan Evren’in model bulmakta zorlanması ve bu sebeple nü portrelerini gazetelerdeki kadın fotoğraflarına bakarak çizmek zorunda kalmasına Müjde Ar sessiz kalamamış ve Evren’e kendisine nü modellik yapabileceğini ve bir karşılık beklemediğini belirtmiştir.
Müjde Ar’ı “Cumartesi Anneleri” ile otururken, Batman’da okul açarken, çevreye dair aklı salim her eylemde görmeniz mümkün. Bunlara nasıl yetiştiği sorulduğunda ise cevap her zamanki gibi muzip: “İnsan sürekli aynı fasulyeyi yemekten, aynı şeyden sıkılıyor! Soyunsam ben yine güzelim.”
Bu maddemiz lafı yapıştırmakta İlber Hoca’yı tek geçerim diyenlere gelsin
Müjde Ar’ın teorik olarak konulara ve olaylara yaklaşımı İlber Hoca’yı aratmıyor. Sadece betimlemeler, kelimeler ve içerik farklı. Mesela kadınlara yekten bulaşık makinesi yerine bilgisayar almalarını önerip Tüyap Fuarı’nda Filiz Akın ve Türkan Şoray ile ne yaptıklarını soran meraklılara ne kadar çok seviştiğimizi konuşuyorduk şeklinde cevap veriyor.
Tabu dediğin devrilmek için var
Müjde Ar annelik konusunda da kalıpların dışında bir hamlede bulur ve üç kadından oluşan jenerasyona gelen tek erkek yeğeni Söz’ü evlat edinir.
Fuat Avni yazsın ben oynayayım
2015 senesinde Fuat Avni’nin senaryosunu yazdığı bir filmde oynamak istediğini söyleyen Müjde Ar’ın bu isteğine dair gerekçesi, bu esrarengiz kişiliğin tüm senaryolarının tutması. Bu sebeple bizler gibi o da Fuat Avni’nin kim olduğunun ortaya çıkmasını dört gözle bekliyor olsa gerek.
Farklı jenerasyonların ortak fantezisi
Ortak kanı aynı olsa da yaş gruplarına bağlı olarak Müjde Ar dendiğinde herkesin gözünün önüne farklı farklı imgeler geliyor. İffet, Fahriye Abla, Asiye… Ama gerek senaryosundan, gerek tüm oyuncuların şahane performanslarından, gerek müziklerinden Ağır Roman’ın ve Tina’nın yeri -özellikle 90’larda büyüyüp serpilenler için- bambaşka.
Pabuç kadar dili var türlü türlü huyu var
Birkaç ay önce Ahmet Hakan ile yaptığı röportajından edindiğimiz hissiyat gözden ırak olsa da gündemden ırak olmamaya devam ettiği yönünde. Aşağıda röportajdan yaptığımız alıntının bunun en büyük kanıtı olduğunu düşünüyor kendisini en kısa sürede beyazperde de görmeyi umuyoruz.
– FELSEFE: Türkçe felsefe yapılır mı, yapılmaz mı diye tartışıp duruyoruz. Önüne gelenin “Felsefe yapma lan!” diye azarlandığı bir memlekette ne kadar da lüks bir tartışma bu…
– TELEFON DİNLEME: Bir keresinde telefonum çaldı. “Merkez dinlemede, merkez dinlemede” diye bir ses… Ana-avrat küfrettim. Karşımdaki adam “Abla biz emir kuluyuz, bize niye küfrediyorsun” dedi. Beni sanırım Ercan yüzünden dinliyorlar. Bizim Ercan… Sosyal demokrat garibanın teki… Nesini dinliyorlarsa artık…
– KEMAL KILIÇDAROĞLU: Bu konuda bir yorum yapmayacağım. Sadece “Ben bilmem beyim bilir” demekle yetineceğim.
– “THE CUT” FİLMİ: Fatih Akın’ın Ermeni meselesini işlediği filmi izledim. Filmi sevdim ama filmde çok az adam kesildi. Yani 10 kişi falan kesildi. Bu açıdan hiç inandırıcı değildi film.
– FUAT AVNİ: Bazı geceler “Acaba Abdülkadir Selvi, Fuat Avni olabilir mi?” diye düşünmeden duramıyorum.