Dünya sinemasında çok farklı akımlar, yeni yaklaşımlar ortaya çıksa da; en büyük izleyici kitlesine sahip olan popüler sinemada bir çok basmakalıp sahne tekerrür etmeye devam ediyor. Eğer her şey alıştığımız gibi giderse “sorun yok” algısıyla kendimizi daha güvende hissettiğimizden midir bilinmez ama sanki bu döngüyü biraz da biz istiyoruz gibi. Ya da dayatılana zamanla alışıyoruz, müptezel oluyoruz. Alternatif akımlar seyirci tarafından pek ilgi görmezken, başı k.çı belli yapımların prodüktörlerine olağanüstü paralar kazandırması böyle bir bağımlılıkla açıklanabilir belki. Zilyon kere izlediğimiz ve muhtemelen tekrar tekrar izleyeceğimiz film klişelerinden bazı örneklere göz atalım.
1. “Hala sıcak, fazla uzaklaşmış olamaz”
2. Babası beyzbol maçına gelmedi diye tribe giren çocuk
3. Bilim kurgu filmlerinde yapay zekalı, konuşan (ama çok konuşan) bilgisayar
4. Hint filmlerinde hararetli hararetli konuşurken birden gerdan kırarak dans etmeye başlayan abiler
5. “Kurşun yarım santim sola gelseydi”
6. Esas oğlan aşırı kaslı, dövüşçü, serseri de olsa nerd seviyesinde bilgisayar kurdudur
10 parmak klavye kullanarak anında istedikleri ağa sızabilirler.
7. Ve asla mouse kullanılmaz. Tıkır tıkır sadece klavye ile yapılır bütün işlemler
8. “Üstü Kalsın” Taksiciler gerçek hayatta da böyle olmasını çok isterdi
9. Ev sahiplerinin kötü yüzünü henüz görmediği madrabaz misafire köpek hırlar
Cahil farkındalık; “Çünkü köpekler hisli hayvanlardır.”
10. Kumar temalı filmlerde flush royale ya da kare as ile kazanılması
11. Çirkin kızın gözlüğü çıkarınca güzelleşmesi
Bu ekolün ele başı Çirkin Betty
12. Amerika’daki fırsat eşitliğini vurgulamak için hakimler siyahi, kadın ya da siyahi kadın olur
13. Metroya kadar uzanan kovalama sahnelerinde metro hazır olarak beklemektedir
Bizim gibi metro beklemezler. Esas oğlan hemen biner, öbür salaklar binemez.
14. Daha eski filmlerde telefon kulübesindeki tuğla gibi rehberden aradığı ismi şıp diye bulması
Sonra o sayfayı haşırt! diye yırtıp cebine koyma sekansı gelir.
15. Uçakların yedek motorları Galatasaray’ın yedek kulübesi gibidir. Asla bi işe yaramaz
16. Polisin dur ihtarına ateş açarak karşılık verilir
17. Dürbünden bakarken iki tane birleşmiş daire içerisinde görülür
Oysa dürbünle bakarken genellikle öyle bir görüntü ortaya çıkmaz.
18. Silah çekme sahnelerinde, silah otomatik bile olsa kurma sesi çıkması
19. Aksiyon anında espri
Tehlikenin zirve yaptığı aksiyon sahnelerinde aralıksız espriyi yapmak bir Hollywood geleneğidir. Şahikası da Tango ve Cash’tir.