Hip-Hop müziğin ana damarlarından biri olan, aslında ortaya ilk çıkışı deneysel müzisyenler tarafından gerçekleştirilmiş, bir şarkının ufak bir kısmının başka bir şarkıda tekrarlanması ile yapılan sample’lama tekniğinden Türk müzisyenlerin şarkıları da kendilerine düşen payı almış. Üstelik hiç umulmadık isimlerin melodilerini hiç umulmadık yerlerde duymak mümkün. İlk tepki olarak “Ne alaka ya?” diyebileceğimiz bu eşleşmeleri sizler için derledik. Bilgisayarınız sesi açın ve bu tanıdık melodilerin tadını çıkarın. Bir aile faciasına neden olmamak içinse kulaklık takmanızı öneririz.
Önce DEV haberle başlayalım: Selda Bağcan’ın İnce İnce’si Dr. Dre’nin 07 Ağustos 2015 tarihinde piyasaya çıkan Compton: A Sountrack albümünün Issues isimli şarkısında!
Dr. Dre’nin Ice Cube ve Anderson .Paak gibi kendi gibi dev isimlerle birlikte yaptığı Issues parçasının ilk saniyesinden itibaren İnce İnce’den alınan melodiyi duyabilirsiniz. Tabi bulabilirseniz… Telif hakları nedeniyle YouTube vb. video paylaşım sitelerinde bulmanın henüz imkansız olduğu şarkıyı şimdilik yalnızca iTunes üzerinden dinlemek mümkün.
Üstelik bu kadarla bitmedi. Önceki yıllarda Oh No, Mos Def ve K.A.R. da İnce İnce’den sample almıştı. Aslında olay tam olarak şöyle olmuş: Mos Def sample’ı şarkısı Supermagic’in aynı zamanda yapımcısı olan Oh No’dan almış, Oh No ise bizim Selda Bağcan‘dan. K.A.R. ise kendi başının çaresine bakmış olsa gerek. Biraz karışık gibi ama Hip-Hop işte…
Muhlis Akarsu’nun Pir Sultan Abdal şiirinden yorumladığı Allah Allah Desem ise, inanılmaz ama gerçek, Nelly Furtado’nun Wait For You isimli şarkısında.
Sivas Madımak Katliamında kaybettiğimiz ünlü halk ozanı Muhlis Akarsu‘nun Pir Sultan Abdal şiirinden yorumladığı Allah Allah Desem isimli çalışma, Nelly Furtado’dan önce 2003 yılında Nappy Roots tarafından No Good isimli şarkıda kullanılmıştı. Nelly’ye ulaşması büyük olasılık bu parça üzerinden, zira Nappy Roots 2002 yılının Amerika’da en çok satan Hip Hop grubu olma özelliğini taşıyor.
Erkin Koray’ın Hayat Bir Teselli’si ise şarkıcı, yapımcı, DJ, aktör ve yoga eğitmeni kombosu ile çok yönlü bir sanatçı olan GonjaSufi’nin Klawds’unda.
GonjaSufi, 2010 tarihli A Sufi and a Killer albümünde Hayat Bir Teselli dışında Erkin Koray’ın üç şarkısını kullanmış. Kobwebz‘te Yağmur‘un, I’ve Given‘da İnan ki‘nin melodisini ilk saniyelerden itibaren duyabilirsiniz. Aynı albümde bir de Barış Manço’nun Aman Avcı Vurma Beni isimli şarkısından alınmış sample ile yapılmış Ageing isimli şarkı bulunuyor.
İranlı Hip Hop grubu Hichkas ise sample’ını bir Ebru Gündeş şarkısı olan Senin Olmaya Geldim’den almış.
https://youtu.be/nl8GWL5fPn0
Alınan sample’ı 0:19 itibarıyla duyabilirsiniz. Göbek atmadan dinlemeyi becerebilmek ise mümkün değil. Senin Olmaya Geldim için geldiyseniz, sizleri şuraya alalım.
Yabancılar’ın Ağıt isimli parçası ise Bostonlı Dr. Quandary tarafından Pioneers isimli şarkısında kullanılmış.
https://youtu.be/YkFrYh78jvg
1960’lı yılların az bilinen gruplarından Yabancılar‘ın 1967 tarihli Ağıt isimli türkü arajmanı Bostonlı triphop ustası tarafından o kadar güzel adapte edilmiş ki, “Sample nasıl kullanılmalıdır?” diye soran olursa vereceğimiz örnek bu müthiş güzellikteki şarkıyla olur.
Bu sefer nispeten daha çok bilinen bir örnek gelsin. Scooter’ın Bigroom Blitz’inde Sezen Aksu’nun Hadi Bakalım melodisi var. Video NSFW, şimdiden belirtelim.
2014 yılında bir tuhaf Alman müzik grubu Scooter tarafından çıkarılmış, rap vokalleri Amerikalı ünlü rapper Wiz Khalifa tarafından yapılmış parça Bigroom Blitz’in 0:19 saniyesinde Sezen Aksu‘nun Hadi Bakalım şarkısının melodisini duymak mümkün.
Candan Erçetin’in Elbette’sini Fransız bir rock grubu olan B.B. Brunes, Britty Boy isimli şarkısında orijinaline taş çıkartacak güzellikte kullanmış
Candan Hanım’ı küstürmeyelim, orijinaline taş çıkartacak derken kendisi kadar iyi olduğunu kastettik. Elbette’yi dinlemek isteyenler şuraya.
Özdemir Erdoğan’ın 1977 yapımı Aç Kapıyı Gir İçeri isimli şarkısından aldığı sample’ı ise Alman Hip Hopçu Suff Daddy Chinatown Chill isimli parçasında melodinin hakkını vererek kullanmış.
Aç Kapıyı Gir İçeri’yi hatırlamak isteyenleri şöyle alalım.
Mazhar – Fuat’ın Adımız Miskindir Bizim isimli şarkısı Action Bronson’ın çılgın şarkısı Easy Rider’da
Mazhar – Fuat‘ın MFÖ olmadan önce, 1974 yılında çıkardığı Türküz Türkü Çağırırız albümündeki bu mükemmel şarkısında 0:04’te 2:30’da başlayan melodi ve vokal sample’ları Easy Rider’da 0:13’te ve 0:33’te duyulabilirsiniz.
Nükhet Duru’nun Ben Sana Vurgunum isimli parçasının vokalleri ise The Weekend’in Often’ında ses efekti verilerek başarıyla kullanılmış.
Alınan sample’ı Ben Sana Vurgunum‘da da Often’da da 0:15 itibarıyla duymak mümkün.
Davullu zurnalı Cem Karaca şarkısı Öbür Dünya ise Kaliforniyalı Hip-Hopçu Fashawn’ın Out The Trunk’ında.
Cem Karaca’nın Öbür Dünyas’sı ise şurada.
Barış Manço’dan daha önce de bahsettik ama kendisine ayrı bir başlık vermemeye gönlüm razı olmadı. Çocukluğumuzun efsane şarkılarından Hal Hal M.E.D.’in Superman’inde 0:25’te başlıyor.
Hal Hal’ı özleyenler buraya.
En güzelini ise en sona sakladım. Mükemmel grup Chinese Man mükemmel şarkısı Down’da mükemmel bir grup olan Moğollar’ın yine mükemmel bir şarkısı olan Haliç’te Gün Batışı melodisini o kadar mükemmel kullanmış ki, o kadar olur. 1:01 itibarıyla duyabilirsiniz.
Aslında Haliç’te Gün Batışı‘nı ilk keşfeden Chinese Man değil. Hip-Hop’un gelmiş geçmiş en büyük ve ilham veren sanatçılarından biri olarak görülen Jay Dee (Jay Dilla) bu parçadan 2001 yılında küçücük bir sample almıştı. Welcome 2 Detroit isimli parçanın ikinci saniyesi itibarıyla duyabileceğiniz sample orijinal şarkıda 3:34’te başlıyor. 2013 yılında ise Fransız DJ Super Flu aynı sample’ı Cheesy Mobisi isimli parçasında 2:08 itibarıyla kullanmış.