Parayı kırmak için yapılan TV projelerinde yapımcıların pek fazla risk almak istememesi oldukça normal aslında. Çünkü başarısız bir projenin (maddi başarısızlık) mali külfeti oldukça ağır olabiliyor. Ortada basit bir matematik var: Amaç para kazanmak, bunun için de total seyircinin çoğunun ilgisini çekebilecek denenmiş yöntemler var. Kadınları entrika ile erkekleri de racon alemdar tarzı işlerle tavlamak birinci yöntem. İkincisi yöresel iş yap, şiveye aban. Bir diğer yöntem (Birol GÜven mode on) modern yaşam tarzı olan ve batılılar gibi yaşayan kişilerle daha gelenekçi kişileri aynı çatı altında topla ve kapıştır! (Birol Güven mode off)
Aslında bu kalıpların hepsi üzerine bir dizi inşa etmek için oldukça uygun. Sıkıntı uygulamada ve sürekli tekrara düşmekte. Banko maça oynar gibi sürekli, parayı denenmiş ve tutmuş hikayelere yatırmaya devam ettirmekte. Güç de olsa bazen gerçekten farklı işler yayına devam edebilecek kadar ciddi bir izleyici kitlesine ulaşabiliyor ve bu başarıldığında yatırımcısına oldukça ciddi paralar kazandırabiliyor. Bu listemizde alternatif yapımların ikinci 13’ü görecek kadar yaşarsa neden bu kadar fanatik bir kitle edindiğini ve klasik dizilerden neden bu kadar bunaldığımızı inceleyeceğiz. Keyifli okumalar.
1. Klasik senaryolarda artık hiçbir sürpriz unsurunun kalmaması, ağlayarak dram dizisi izleyen annelerin/teyzelerin bile her bölümün her sahnenin sonunu kestirebiliyor olması
Cem Yılmaz’ın porno film eleştirisinde olduğu gibi bir durum ortaya çıkıyor: “Hani sonunda ne olacağını bilirsin ama yine de izlersin ya.”
2. Ana akım dizilerde evlerin içinde bile sürekli abiye kıyafetlerle dolaşılırken alternatif işlerde Behzat’ın beyaz atletle, Mecnun’un sökük kazakla takılması
3. İzleyicilerin alternatif yapımlarda gördüğü Ercümet Çözer, Can Manay gibi antikahramanları oldukça orijinal bulması
4. Eskiden Kaygısızlar, Gülşen Abi, Varsayalım İsmail gibi absürt komedileri sevenlerin, yıllar sonra tekrardan Kardeş Payı, Leyla ile Mecnun gibi işlerde özlediği tadı bulmaları
5. İzleyicinin birçok alternatif yapımda kendi evleri, kendi odaları gibi mekanlar izledikten sonra yalıların, konakların, özel şoförlerin masalsı gelmeye başlaması
6. Ana akım dizilerde her bölüm birileri ağır ölüm tehlikeleri geçirmesine rağmen yine de hayatta kalırken diğer tarafta Savcı Esra’nın, Leyla’nın, Tahsin Özdemir’in aniden ölebilmesi
7. İzleyicilerin ülkemizde popülaritesi gün geçtikçe artan yabancı dizilerde yakaladıkları tadı ancak alternatif bazı dizilerde bulabilmeleri
8. Klişe yayınların çoğunun temeli ikili ilişkiler olmasına rağmen alternatif hatta absürt yapımların aşkı daha iyi anlatan çok daha duygusal mesajlar vermesi
9. Hala Yeşilçam’ın klasik gişe filmleri gibi kötü adamın/kadının çok kötü, iyi taraftaki esas oğlanın/kızın da aşırı erdemli olması
10. Drama dizilerine mizah unsuru olarak katmaya çalıştıkları komik karakterlerin gerçekten komik olmamasına rağmen bu formüle ısrarla devam edilmesi
11. Ana akım dizilerde, zehir gibi zeki karakterler sürekli sevgilisi yanlış anlayıp küserken, alternatif işlerdeki ayrılıkların gerçek uyuşmazlıklara ya da davranışlara dayanıyor olması